W nowej perspektywie nasze LGD wspierać będzie samorządy i organizacje pozarządowe w ramach dwóch celów strategicznych:
- Rozwój infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej, edukacyjnej, kulturalnej, sportowej oraz ochrony przyrody.
- Rozwój kapitału społecznego.
1.Rozwój infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej, edukacyjnej, kulturalnej, sportowej oraz ochrony przyrody.
Obszar LGD ma szansę przeciwstawić się negatywnym trendom demograficznym wykorzystując swoje przygraniczne położenie (zjawisko – pracuję w Niemczech, mieszkam w Polsce). Aby stać się regionem jeszcze bardziej atrakcyjnym dla osiedlania się mieszkańców innych części Polski niezbędnym jest zwiększenie dostępności do usług publicznych zwiększających jakość życia na obszarze LGD.
Przedsięwzięcia dla celu 1
1.1 Konkurs „Poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej”
Pomoc przyznaje się następującym podmiotom z obszaru objętego LSR:
- Jednostkom Sektora Finansów Publicznych
- Organizacjom Pozarządowym.
Pomoc jest przyznawana, jeżeli operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej oraz jest realizowana:
- na obszarze objętym LSR.
- na nieruchomości będącej w posiadaniu wnioskodawcy/beneficjenta przez okres ubiegania się
o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres trwałości operacji.
1.2 Konkurs „Ochrona dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego polskiej wsi
Pomoc przyznaje się następującym podmiotom z obszaru objętego LSR:
- Jednostkom Sektora Finansów Publicznych
- Organizacjom Pozarządowym.
W przypadku operacji z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego, która dotyczy inwestycji w obiekt zabytkowy, pomoc jest przyznawana, jeżeli wnioskodawca wykaże, iż obiekt jest objęty formą ochrony zabytków np. jest wpisany do ewidencji zabytków, rejestru zabytków itp.
W przypadku operacji z zakresu ochrony dziedzictwa przyrodniczego, pomoc inwestycyjna jest przyznawana, jeżeli wnioskodawca wykaże, iż operacja będzie realizowana na obszarze objętym formą ochrony przyrody lub dotyczy pomnika przyrody.
Dziedzictwo przyrodnicze (naturalne) – pomniki przyrody, miejsca i strefy o wyjątkowej wartości przyrodniczej podlegające ochronie prawnej (Konwencja w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego przyjęta w Paryżu 16 listopada 1972 r., ratyfikowanej przez stronę polską 30 września 1976 r.).
Za dziedzictwo naturalne uważa się: pomniki przyrody utworzone przez formacje fizyczne i biologiczne albo zgrupowania takich formacji przedstawiające wyjątkową̨ powszechną wartość z punktu widzenia estetycznego lub naukowego; formacje geologiczne i fizjograficzne oraz strefy o ściśle oznaczonych granicach stanowiące siedliska zagrożonych zagładą gatunków zwierząt i roślin oraz mające wyjątkową̨ powszechną wartość́ z punktu widzenia nauki lub ich zachowania; miejsca lub strefy naturalne o ściśle oznaczonych granicach, mające wyjątkową̨ powszechną wartość́ z punktu widzenia nauki, zachowania lub naturalnego piękna.
2. Rozwój Kapitału Społecznego
Obszar LGD cechuje niska spójność tkanki społecznej związana z przesiedleńczym charakterem tzw. „ziem odzyskanych” i istniejącą do 1989 roku polityką władz zacierania śladów poniemieckiej historii, wyrażany m.in. niedbałością o dziedzictwo kulturowe. Najdotkliwszy skutek tej polityki (niestety odbijający się echem do dziś) to zmiany w mentalności mieszkańców, objawiające się często zobojętnieniem na kwestię estetyki miejscowości czy własnego gospodarstwa. W takich okolicznościach trudniej o wytworzenie emocjonalnych więzi ze swoją małą ojczyzną i wrażliwość na społeczne sprawy. Do dziś lokalne społeczeństwo jest stosunkowo słabo zaangażowane w sprawy społeczne, podejmuje niewiele działań kolektywnych nastawionych na cel o charakterze dobra wspólnego. Cel nr 2 zorientowany jest na odwrócenie negatywnego zjawiska i wykorzystanie w pełniejszym stopniu potencjału drzemiącego wśród społeczeństwa. Odbędzie się to poprzez wzmocnienie lokalnych liderów, organizacji pozarządowych, wzrost kompetencji społecznych mieszkańców oraz podejście do zwiększania kompetencji
w postaci praktycznej, w trakcie wspólnych działań w ramach projektów grantowych. Silnym i trwałym czynnikiem integrującym jest wspólny sukces a umiejętności i kompetencje społeczne najszybciej wzrosną w trakcie praktycznego działania. Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia społeczność zyskuje wiarę, że sama może wpływać na własne otoczenie, co jest zaczynem kolejnych inicjatyw i podłożem wzrostu kapitału społecznego w szerszej skali. Co ważne – cel 2 realizowany będzie w formie konkursów grantowych. Wysokości dotacji uzależnione są od konkursu. Przewidywany jest też wkład własny realizatorów projektu, jednak głównie w formie wkładu niefinansowego.
Przedsięwzięcia dla celu 2:
2.1 Konkurs grantowy „Aktywizacja społeczności lokalnej w placówkach edukacyjnych”
Przedsięwzięcie realizowane w formie projektu grantowego. Wartość jednego grantu wynosi od 5 000 do 50 000 zł. Poziom wsparcia: 95%.
Typ projektu: Szkoła i przedszkole jako ośrodek kultury i aktywizacji lokalnej społeczności (realizacja projektów w obszarze integracji społecznej w szczególności na obszarach wiejskich dla lokalnej społeczności na bazie ww. placówek kierowanych zarówno do dzieci, jak i dorosłych).
Beneficjenci:
- jednostki samorządu terytorialnego (JST), ich związki oraz stowarzyszenia, organizacje non profit,
- jednostki organizacyjne JST,
- organizacje pozarządowe,
- przedsiębiorstwa (MŚP) i ich związki i stowarzyszenia w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
- szkoły, przedszkola i placówki (w rozumieniu ustawy o systemie oświaty) i ich organy prowadzące.
- osoby fizyczne prowadzące działalność oświatową na podstawie odrębnych przepisów,
- uczelnie wyższe i ich spółki,
- podmioty ekonomii społecznej.
Co można finansować:
- Działania wspierające dzieci, młodzieży (w tym osoby do 25 roku życia) i rodziny w zakresie integralnego rozwoju fizycznego, psychicznego, emocjonalnego i społecznego oraz rozwoju więzi (np., dramy, metody inscenizacji wyjazdy do teatru lub zapraszanie teatru do lokalnej społeczności itp.)
- Wsparcie w rozwijaniu kompetencji, umiejętności, uzdolnień oraz zainteresowań uczniów poza edukacją formalną (kółka zainteresowań, warsztaty teatralne, malarstwo, rzeźba, kółka fotograficzne zakończone
np. wystawą prac udostępnioną społeczności lokalnej itp.) - Zajęcia kulturalne jako formę edukacji i aktywizacji lokalnej społeczności
2.2 Konkurs grantowy „Lokalne kształcenie dorosłych”
Przedsięwzięcie realizowane w formie projektu grantowego. Wartość jednego grantu wynosi od 5 000 do 50 000 zł. Poziom wsparcia: 95%.
Typ projektu: Lokalne kształcenie – wsparcie lokalnych inicjatyw na rzecz kształcenia osób dorosłych (w tym osób w niekorzystnej sytuacji -kobiet) m.in. poprzez tworzenie lokalnych punktów wsparcia kształcenia osób dorosłych, w tym służących aktywizacji osób starszych (w tym seniorów), o niskich kwalifikacjach czy osób z niepełnosprawnościami.
Beneficjenci:
- jednostki samorządu terytorialnego (JST), ich związki oraz stowarzyszenia, organizacje non profit,
- jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną,
- organizacje pozarządowe,
- przedsiębiorstwa (MŚP) i ich związki i stowarzyszenia w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
- szkoły i placówki (w rozumieniu ustawy o systemie oświaty) i ich organy prowadzące.
- osoby fizyczne prowadzące działalność oświatową na podstawie odrębnych przepisów,
- podmioty ekonomii społecznej.
Co można finansować:
- Działania realizujące ideę uczenia się przez całe życie wspierające nabywanie, rozwijanie i podnoszenie umiejętności lub kompetencji podstawowych (wg Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 – część ogólna)
- Przykładowe kursy/warsztaty: ekologiczne rolnictwo i uprawa, zdrowe odżywianie, podstawowa obsługa komputera (np. pisanie cv); poruszanie się po Internecie (praktyczne wykorzystywania serwisów i platform internetowych, przetwarzanie treści informacyjnych i reklamowych, zwiększenia możliwości utrzymywania relacji społecznych poprzez umiejętne i świadome użytkowanie mass mediów i komunikatorów, poruszanie się po e-urzędach i wypełnianie druków formularzy i podań online, bezpieczeństwo w sieci – jak się ustrzec prób wyłudzeń; zarządzanie finansami – np. budżetem domowym czy funduszem remontowym, cyfrowe wsparcie dla seniorów – nauka korzystania ze smartfonów, warsztaty z rękodzieła, na których uczestnicy uczą się promocji i sprzedaży własnego rękodzieła). Dla grup w niekorzystnej sytuacji-kobiet przewidziano warsztaty na temat zdrowego odżywiania.
2.3 Konkurs grantowy „Rozwój potencjału społeczności lokalnych”
Przedsięwzięcie realizowane w formie projektu grantowego. Wartość jednego grantu wynosi od 5 000 do 50 000 zł. Poziom wsparcia: 95%.
Typ projektu: Wsparcie aktywizacji społecznej i rozwój społeczności lokalnych na rzecz aktywizacji społecznej osób wykluczonych, zagrożonych wykluczeniem i ich rodzin w środowisku lokalnym, budowanie potencjału społeczności lokalnych m.in. poprzez programy aktywności lokalnej, pikniki sąsiedzkie, zajęcia podwórkowe dla dzieci, świetlice środowiskowe).
Beneficjenci:
- LGD, jednostki samorządu terytorialnego (JST), ich związki oraz stowarzyszenia, organizacje non profit, spółki komunalne,
- jednostki organizacyjne JST,
- organizacje pozarządowe,
- podmioty ekonomii społecznej,
- związki zawodowe,
- organizacje pracodawców,
- organizacje społeczno-zawodowe rolników,
- kościoły i związki wyznaniowe.