W nowej perspektywie nasze LGD wspierać będzie samorządy i organizacje pozarządowe w ramach dwóch celów strategicznych:

  1. Rozwój infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej, edukacyjnej, kulturalnej, sportowej oraz ochrony przyrody.
  2. Rozwój kapitału społecznego.

1.Rozwój infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej, edukacyjnej, kulturalnej, sportowej oraz ochrony przyrody.

Obszar LGD ma szansę przeciwstawić się negatywnym trendom demograficznym wykorzystując swoje przygraniczne położenie (zjawisko – pracuję w Niemczech, mieszkam w Polsce). Aby stać się regionem jeszcze bardziej atrakcyjnym dla osiedlania się mieszkańców innych części Polski niezbędnym jest zwiększenie dostępności do usług publicznych zwiększających jakość życia na obszarze LGD.

Przedsięwzięcia dla celu 1

1.1 Konkurs „Poprawa dostępu do małej infrastruktury publicznej”

Pomoc przyznaje się następującym podmiotom z obszaru objętego LSR:

  • Jednostkom Sektora Finansów Publicznych
  • Organizacjom Pozarządowym.

Pomoc jest przyznawana, jeżeli operacja służy zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej oraz jest realizowana:

  1. na obszarze objętym LSR.
  2. na nieruchomości będącej w posiadaniu wnioskodawcy/beneficjenta przez okres ubiegania się
    o przyznanie pomocy na operację, okres realizacji operacji oraz okres trwałości operacji.

1.2 Konkurs „Ochrona dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego polskiej wsi

Pomoc przyznaje się następującym podmiotom z obszaru objętego LSR:

  • Jednostkom Sektora Finansów Publicznych
  • Organizacjom Pozarządowym.

W przypadku operacji z zakresu ochrony dziedzictwa kulturowego, która dotyczy inwestycji w obiekt zabytkowy, pomoc jest przyznawana, jeżeli wnioskodawca wykaże, iż obiekt jest objęty formą ochrony zabytków np. jest wpisany do ewidencji zabytków, rejestru zabytków itp.

W przypadku operacji z zakresu ochrony dziedzictwa przyrodniczego, pomoc inwestycyjna jest przyznawana, jeżeli wnioskodawca wykaże, iż operacja będzie realizowana na obszarze objętym formą ochrony przyrody lub dotyczy pomnika przyrody.

Dziedzictwo przyrodnicze (naturalne) – pomniki przyrody, miejsca i strefy o wyjątkowej wartości przyrodniczej podlegające ochronie prawnej (Konwencja w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego przyjęta w Paryżu 16 listopada 1972 r., ratyfikowanej przez stronę polską 30 września 1976 r.).
Za dziedzictwo naturalne uważa się: pomniki przyrody utworzone przez formacje fizyczne i biologiczne albo zgrupowania takich formacji przedstawiające wyjątkową̨ powszechną wartość z punktu widzenia estetycznego lub naukowego; formacje geologiczne i fizjograficzne oraz strefy o ściśle oznaczonych granicach stanowiące siedliska zagrożonych zagładą gatunków zwierząt i roślin oraz mające wyjątkową̨ powszechną wartość́ z punktu widzenia nauki lub ich zachowania; miejsca lub strefy naturalne o ściśle oznaczonych granicach, mające wyjątkową̨ powszechną wartość́ z punktu widzenia nauki, zachowania lub naturalnego piękna.

2. Rozwój Kapitału Społecznego

Obszar LGD cechuje niska spójność tkanki społecznej związana z przesiedleńczym charakterem tzw. „ziem odzyskanych” i istniejącą do 1989 roku polityką władz zacierania śladów poniemieckiej historii, wyrażany m.in. niedbałością o dziedzictwo kulturowe. Najdotkliwszy skutek tej polityki (niestety odbijający się echem do dziś) to zmiany w mentalności mieszkańców, objawiające się często zobojętnieniem na kwestię estetyki miejscowości czy własnego gospodarstwa. W takich okolicznościach trudniej o wytworzenie emocjonalnych więzi ze swoją małą ojczyzną i wrażliwość na społeczne sprawy.  Do dziś lokalne społeczeństwo jest stosunkowo słabo zaangażowane w sprawy społeczne, podejmuje niewiele działań kolektywnych nastawionych na cel o charakterze dobra wspólnego. Cel nr 2 zorientowany jest na odwrócenie negatywnego zjawiska i wykorzystanie w pełniejszym stopniu potencjału drzemiącego wśród społeczeństwa. Odbędzie się to poprzez wzmocnienie lokalnych liderów, organizacji pozarządowych, wzrost kompetencji społecznych mieszkańców oraz podejście do zwiększania kompetencji
w postaci praktycznej, w trakcie wspólnych działań w ramach projektów grantowych. Silnym i trwałym czynnikiem integrującym jest wspólny sukces a umiejętności i kompetencje społeczne najszybciej wzrosną w trakcie praktycznego działania. Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia społeczność zyskuje wiarę, że sama może wpływać na własne otoczenie, co jest zaczynem kolejnych inicjatyw i podłożem wzrostu kapitału społecznego w szerszej skali. Co ważne – cel 2 realizowany będzie w formie konkursów grantowych. Wysokości dotacji uzależnione są od konkursu. Przewidywany jest też wkład własny realizatorów projektu, jednak głównie w formie wkładu niefinansowego.

Przedsięwzięcia dla celu 2:

2.1 Konkurs grantowy „Aktywizacja społeczności lokalnej w placówkach edukacyjnych”

Przedsięwzięcie realizowane w formie projektu grantowego. Wartość jednego grantu wynosi od 5 000 do 50 000 zł. Poziom wsparcia: 95%.

Typ projektu:  Szkoła i przedszkole jako ośrodek kultury i aktywizacji lokalnej społeczności (realizacja projektów w obszarze integracji społecznej w szczególności na obszarach wiejskich dla lokalnej społeczności na bazie ww. placówek kierowanych zarówno do dzieci, jak i dorosłych).

Beneficjenci:

  • jednostki samorządu terytorialnego (JST), ich związki oraz stowarzyszenia, organizacje non profit,
  • jednostki organizacyjne JST,
  • organizacje pozarządowe,
  • przedsiębiorstwa (MŚP) i ich związki i stowarzyszenia w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
  • szkoły, przedszkola i placówki (w rozumieniu ustawy o systemie oświaty) i ich organy prowadzące.
  • osoby fizyczne prowadzące działalność oświatową na podstawie odrębnych przepisów,
  • uczelnie wyższe i ich spółki,
  • podmioty ekonomii społecznej.

Co można finansować:

  • Działania wspierające dzieci, młodzieży (w tym osoby do 25 roku życia) i rodziny w zakresie integralnego rozwoju fizycznego, psychicznego, emocjonalnego i społecznego oraz rozwoju więzi (np., dramy, metody inscenizacji wyjazdy do teatru lub zapraszanie teatru do lokalnej społeczności itp.)
  • Wsparcie w rozwijaniu kompetencji, umiejętności, uzdolnień oraz zainteresowań uczniów poza edukacją formalną (kółka zainteresowań, warsztaty teatralne, malarstwo, rzeźba, kółka fotograficzne zakończone
    np. wystawą prac udostępnioną społeczności lokalnej itp.)
  • Zajęcia kulturalne jako formę edukacji i aktywizacji lokalnej społeczności

2.2 Konkurs grantowy „Lokalne kształcenie dorosłych”

Przedsięwzięcie realizowane w formie projektu grantowego. Wartość jednego grantu wynosi od 5 000 do 50 000 zł. Poziom wsparcia: 95%.

Typ projektu:  Lokalne kształcenie  – wsparcie lokalnych inicjatyw na rzecz kształcenia osób dorosłych (w tym osób w niekorzystnej sytuacji -kobiet) m.in. poprzez tworzenie lokalnych punktów wsparcia kształcenia osób dorosłych, w tym służących aktywizacji osób starszych (w tym seniorów), o niskich kwalifikacjach czy osób z niepełnosprawnościami.

Beneficjenci:

  • jednostki samorządu terytorialnego (JST), ich związki oraz stowarzyszenia, organizacje non profit,
  • jednostki organizacyjne JST posiadające osobowość prawną,
  • organizacje pozarządowe,
  • przedsiębiorstwa (MŚP) i ich związki i stowarzyszenia w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
  • szkoły i placówki (w rozumieniu ustawy o systemie oświaty) i ich organy prowadzące.
  • osoby fizyczne prowadzące działalność oświatową na podstawie odrębnych przepisów,
  • podmioty ekonomii społecznej.

Co można finansować:

  • Działania realizujące ideę uczenia się przez całe życie wspierające nabywanie, rozwijanie i podnoszenie umiejętności lub kompetencji podstawowych (wg Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 – część ogólna)
  • Przykładowe kursy/warsztaty: ekologiczne rolnictwo i uprawa, zdrowe odżywianie, podstawowa obsługa komputera (np. pisanie cv); poruszanie się po Internecie (praktyczne wykorzystywania serwisów i platform internetowych, przetwarzanie treści informacyjnych i reklamowych, zwiększenia możliwości utrzymywania relacji społecznych poprzez umiejętne i świadome użytkowanie mass mediów i komunikatorów, poruszanie się po e-urzędach i wypełnianie druków formularzy i podań online, bezpieczeństwo w sieci – jak się ustrzec prób wyłudzeń; zarządzanie finansami – np. budżetem domowym czy funduszem remontowym, cyfrowe wsparcie dla seniorów – nauka korzystania ze smartfonów, warsztaty z rękodzieła, na których uczestnicy uczą się promocji i sprzedaży własnego rękodzieła). Dla grup w niekorzystnej sytuacji-kobiet przewidziano warsztaty na temat zdrowego odżywiania.

2.3 Konkurs grantowy „Rozwój potencjału społeczności lokalnych”

Przedsięwzięcie realizowane w formie projektu grantowego. Wartość jednego grantu wynosi od 5 000 do 50 000 zł. Poziom wsparcia: 95%.

Typ projektu:  Wsparcie aktywizacji społecznej i rozwój społeczności lokalnych na rzecz aktywizacji społecznej osób wykluczonych, zagrożonych wykluczeniem i ich rodzin w środowisku lokalnym, budowanie potencjału społeczności lokalnych m.in. poprzez programy aktywności lokalnej, pikniki sąsiedzkie, zajęcia podwórkowe dla dzieci, świetlice środowiskowe).

Beneficjenci:

  • LGD, jednostki samorządu terytorialnego (JST), ich związki oraz stowarzyszenia, organizacje non profit, spółki komunalne,
  • jednostki organizacyjne JST,
  • organizacje pozarządowe,
  • podmioty ekonomii społecznej,
  • związki zawodowe,
  • organizacje pracodawców,
  • organizacje społeczno-zawodowe rolników,
  • kościoły i związki wyznaniowe.
Graficzne ujęcie podziału budżetu pomiędzy działania przewidziane w strategii. 56% budżetu to działanie 1.1, 10% to działanie 1.2; 16% to działanie 2.1; 5% to działanie 2.2 i 13% to działanie 2.3